30 Haziran 2015 Salı

Rimsky-Korsakov: Scheherazade / Borodin: Polovtsian Dances (1987)

Klasik müziğe fersah fersah uzak birini bile mest edecek bir kayıt bu. Hani yeni başlayanlar için tavsiyeler olur ya, onlardan biri. Şehrazad, Nikolay Rimsky Korsakov'un en bilindik orkestral çalışması ismi üzerinde Binbir Gece Masalları'ndan esinlenerek bestelenmiş dört bölümden oluşuyor. Bununla birlikte aslı 50'lerde kaydedilen bu çalışma albümün çoğu süresini kapsıyor. Özellikle klasik müzik albümlerinde her ne kadar ses kalitesi yeniden gözden geçirilseler bile o karakteristik eskiliği çok seviyorum. Bırakın, enstrümanlar ışıl ışıl parlamasın, sesleri patlamasın. Hafif boğuk kalsın. Stüdyonun tozlarıyla birlikte nostalji ve enstrümanların odunsu kokusu hipergerçekliğin üstesinden gelmede birebir çareler. Binbir Gece Masalları'ndaki bazı hikayeleri konu alarak tematik isimler taşıyan bu dört parçada duyabileceğimiz gibi oryantalist bir açılım saçılım gösteren melodiler bu bestenin özünü oluşturuyor, fantastik içeriği vurguluyor. Diğer yandan romantik kaygı özellikle yaylı çalgıların ağırlığı ile temsil ediliyor. Bunun doğal sonucu olarak öne çıkan ara ara hülyalı tempo düşüklüğü, albümdeki diğer beste olan ve kısa ve öz kısacası çok daha çarpıcı parçalardan meydana gelen Polovtsian Dances ya da Prince Igor'a kıyasla, bakınız göreceliğin altını çiziyorum, Şehrazad'ı bir miktar gölgeliyor. Temponun yükselişi ise büyük oranda üflemeli çalgılar ve perküsyon eşliğinde olup renkli bir karakter gösteriyor. Alexander Borodin'in natamam operasının üçüncü sahnesinden alınarak albüme dahil edilen ikinci kısım ise bu renkliliği canlılıkla birleştirerek üst noktalara taşıyor. Okkült bir yankı uyandıran seslerle örülü bu koral çalışma Kumanların saldırısına karşı zafer kazanan bir Rus prensin hikayesini anlatarak Rus tarihini destansı bir şekilde dinleyiciye soluksuz bir şekilde aktarıyor.

9,0/10

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder