27 Mayıs 2015 Çarşamba

Za Frûmi - Chapter 1: Za shum ushatar Uglakh (2000)

Orta Dünyadaki kötülerin ve dolayısıyla orkların kullandığı Kara Lisan'ı sözlerinde kullanması ile dikkat çeken bu albüm orklar bildiğiniz kaba saba şiddet yanlısı bir ırk değil teziyle hareket edip bu konseptle işe girişen Za Frûmi yani The Spirits yani Ruhlar isimli grubun çıkış albümü oluyor. İsveç yöresinden çıkagelen bu ilginç proje bayağı bir albüm yayımlamış durumda. Öncelikle şunu hatırlayalım, Tolkien Kara Lisan namına sadece bir kaç cümle kurmuş ki en ünlüsü o yüzüğün iç tarafında yazılanlar. Diğer bir deyişle bugün bu lisan ile yapılan şeylerin hepsi uyduruk gayduruk şeyler. Neyse konsept muhteşem, tribal ambiyans bir müzik etrafında gelişiyor her şey. Demek isterdim ama diyaloglar çok fazla değil mi? Çünkü sahnenin bilfiil tozunu yutmuş bu arkadaşlar tiyatro ile ambiyans müziği bir ork grubunun hikayesi üzerinde birleştirmeyi hedeflemişler. İçinde sadece müziğin olmadığı sanatsal bir proje ile karşı karşıyayız. Ork grubu içinde konuşmaları sinir bozucu cırtlaklık derecesine varan goblinlerle birlikte ormanda dağda tepede doğanın doğal yaşamlarının keyfini sürerlerken bir büyücünün de entrikasıyla yollarını bir şatoya vardırır. Ve bir vampir lord ile, evet vampir..., düşmanlıklarını pekiştirip savaşa tutuşurlar. Neticede içlerinden biri ölür. Hatta albümün sonunda cırtlak seslilerden biri acı acı ağıt yakar. Grubun lideri kart sesli Uglakh da geri durmaz. Toparlayalım: Ben şahsen müzik dinlemek isterim. Yarı teyatral üstelik dil olarak da uyduruk bir dilin hakimiyetindeki teyatral bir iş ne kadar sık dinlenebilir, şüpheliyim. Ama ambiyans ve efektler süper, sinematik bir keyif alabiliyoruz. İşte burada ikinci problem ortaya çıkıyor. Tabi benim açımdan. Müzik flütler ve ince ince işlenen perküsyon alet edevatı ve tabi ki ambiyatik synth ve efektlerle kurulmuş durumda. Eski Mısır musikisini, belgesellerden ve kurgulardan duyduğum kadarıyla, yoksa gerçekliğini tartışmıyorum, hatırlatıyor. Ork derken bu kadar incelikli hatta ve hatta narin bir sound beklemiyordum. Ork dediğin tam tam davullar vuracak, hatta sound endüstriyele yaklaşacak. Karanlık bir atmosfere boğulacağız. İşte ben bu albümü bu kafamdaki tasarımla bir türlü bağdaştıramadım.

6,75/10

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder