4 Haziran 2019 Salı

Alain Badiou - Sonsuz Düşünce

Geneli sempozyumlara sunumları içeren bu kitap düşünürü tanımak için ilk seçim olmamalı. Arzu, Hakikat, Siyaset, Psikanaliz, Şiir, Sinema, Komünizmin Ölümü, Terörizme Karşı Savaş, Felsefenin Tanımı ve Aşk başlıklarını taşıyan oldukça geniş çeşitlilikte makaleler ile düşünürün sistematiğini en azından içselleştirmek oldukça güç. Biliyorsunuz ki felsefede her düşünür verili kavramı kendi anlayışıyla tanımlamakta. En bilindik örnek hakikat terimi. Hakikat nedir sorusuna verilen cevaplar düşünürden düşünüre değişiklik gösteriyor. Marksizmi kendi ölçütleriyle (post-Maoizm?) tanımlayan yazarlardan Badiou daha detaylı bir okumayı hak etse de bahsi geçen başlıklar altında görüşlerini özet şeklinde okumak imkanı da yabana atılan cinsten bir deneyim sunmamakta. Felsefeyi tanımlarken felsefenin arzusunu isyan, mantık, evrensellik ve risk boyutlarıyla tanımlıyor. Günümüz felsefenin baskın yönelimlerinin tersine hakikatin varlığını vurgulamakta ve dilin hiç de aşkın olmadığını belirtmekte düşünür. Platon'un kelimeleri değil şeyleri kalkış noktası yapma düsturunu benimsemektedir. Bir hakikatin seyri karar verilemez bir olayla başlar tümcesi önemlidir. Özne ayırt edilemez olana bağlıdır, hakikatın kendisi türeyimseldir bütünselleştirelemez ve kudretinin durduğu nokta adlandırılamayandır. Hakikat sürecinin başlaması için birşey olması gerekir. Ortada zaten olan -mevcut bilgi durumu-  tekrardan başka bir şey yaratmaz. Bir hakikatin yeniliğini teyit etmesi için ortada bir eklenti olması gerekir. Bu eklenti de rastlantıya bağlıdır. Öngörülemez, hesaplanamaz. Olanın ötesindedir. Bu olaydır. Galileo'yla birlikte matematiksel fiziğin zuhur edişi, bütün bir hayatı değiştiren aşk karşılaşması veya 1792 Fransız devrimi gibi Felsefe hakikatların "var"ının ve bu hakikatlarin birlikte-mümkün-oluşlarının dile geldiği düşünce yeridir. Felsefenin edimi hakikatlari yakalaması, yaratması değil, hakikatlarin var olduğunu duyurması ve bu "var"ın düşünceyi kavramasını sağlamasıdır.
Hiç şüphe yok ki kadın aşkı gezdirendir ve kendi sözünün yinelenmesini ve yenilenmesini ister. Kadın aşktan başka bir şey düşünemeyecek olandır ve aşk-için-varlık'tır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder