17 Nisan 2018 Salı

Fikret Kızılok - Singlelar 3

1973 tarihli plağın ön yüzünde Bacın Önde Ben Arkada, B yüzünde ise Koyverdin Gittin Beni yer alıyor. İki beste de sanatçıya ait. İlk şarkı altyapısı ile Türk filmlerinden çıkmışcasına durmakla birlikte, ofoflarıyla birlikte düşünüldüğünde şarkıcının narin ses tonunu zorladığı duyulabiliyor. Sevdiğimi söylemem güç. Neyseki B yüzü kaydı kurtarıyor. Elektronik gitar ve kemençe ile birlikte Karadeniz kıyılarına yolculuk yapıyoruz. Sözleri emsallerinden pek de farklı değil, ismi üzerinde.

7,0

İkinci kaydımız da aynı sene çıkmış. Köroğlu Dağları kabak kemaniyle açılıyor, sitar gibi bir tını ile birlikte Hint etkisi saykedelik etki bıraksa da kısa sürede geleneksel türkü formuna kavuşuyor. Burada da vurmalıların tınısı dikkat çekiyor. Vokal fazlasıyla halk müziği normlarında, yine zorlanıyor kimi yerde.  Klarnet ile de meyhane solosu eksik kalmıyor. İlginç bir çalışma. B yüzündeki Tutamadım Ellerini flüt solosu ile başka bir enteresan katkıyı sergiliyor. Daha ağır bir parça. Farkına varıyorum ki bu tarz şarkılarını daha çok seviyorum. Vokal performansın incelikleri daha net öne çıkıyor.

7,50-/10

1975 yılı geldiğinde ise toplumsal olayların Kızılok müziğine yansıması belirginleşmekte. Anadoluyum '75 Ahmed Arif ve Nazım Hikmet'in sözlerinden bestelenmiş: akın var güneşe akın, güneşi zaptedeceğiz, güneşin zaptı akın. Bas, tremolo bağlama. Politik şarkıların en güzel örneklerinden biri. Diğer şarkı daha türkü formunda, Aşık Mahzuni Şerif bestesi. Diğerinin gölgesinde kalmakla beraber bu da iyi. Bu tekçaları pek beğendim.

8,25/10

Ve geliyoruz 1976 yılına. Biz Yanarız da Aşık Mahzuni Şerif bestesi. Aşık Veysel'in şarkı motifleriyle benzeştiğini düşünüyorum. Gayet pastoral ve hece hece söyleme tarzını yansıtmakta. Koyunlar kuzular vesair. B yüzü de çok farklı değil. Bu açıdan plağın iki yüzünün birbirini tamamladığını söyleyebiliriz. Çünkü Sen Bir Ceylan Olsan çoban ve koyun figürlerini devam ettiren Aşık Veysel sözlerine sahip. Beste Fikret Kızılok'un yalnız.

7,50-/10

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder